marimari

Friday, March 23, 2012

biadap!


Mulutnya lancang ,katnya tidak bertapis, pandangannya liar dan perlakuannya hancur! Itulah selayaknya dinisbahkan kepada pemilik sikap biadap.

Tanpa adab, tiada tertib. Seolah-olah diri dikuasai syaitan, sifat biadap akan mudah membelenggu. Kawalan hati dan perlakuan itu perlu diiringkan dengan rasional akal agar tiada perkara luar adab yang berlaku.

Apabila terjadi sesuatu yang tidak diingini kepada diri, bersabar dan bertahanlah, bimbang kalau-kalau akan berlaku luar adab. Rasulullah s.a.w menasihatkan, maksudnya : " Ajarilah, permudahlah dan jangan menyusahkan. Apabila salah seorang daripada kalian marah, hendaklah dia diam." (Riwayat Ahmad)

"Biadab betul kata-katanya!" Hati siapa yang tidak membara apabila ada yang memberi respons sebegitu. Natijahnya timbul rasa marah lalu terjadinya percakaran dan pertelagahan antara mereka.

Batasi diri dengan meninggalkan larangan Allah dan lazimi diri dengan mempraktikkan segala suruhan Allah serta ajaran Rasulullah, kelak biadap yang buruk itu mampu ditukar menjadi adab yang baik.

sumber : majalah solusi
 
 

No comments: