marimari

Friday, March 11, 2011

jaundice dan zhariff




bermula la cerita pasal jaundice dan zhariff..
masa hari nak discharge after deliver doc dah bagitahu kalau rase tekan kat dada dan dahi nampak macam ade kuning terus bawa ke hospital..
aku pun yeka jela..
hehe..

kebetulan masa tue musim hujan, bile dah balik rumah nak jemur zhariff takleh, hujan sepanjang hari..bile hari bawa balik kampung isnin tue dan petang..
hari selasa nurse datang umah nak check perkembangan baby n maknye..
nurse suruh bawa g amik darah kat klinik kesihatan..
aku pun ikut jerla cakap nurse tue..bile pergi n amik darah resultnye, 209 tinggi juga tue, tapi doc suruh balik, nanti cek lagi kalau naik baru kena duduk bawah lampu birubiru tue..

memandang kan hari khamis cuti raye cina, terpaksa la aku hantar zhariff amik darah ka thospital, bile cek naik 270 terpaksa la tahan wad..
duk 1 malam kat wad. malam tue mmg aku menangis jerla, kesian tgk zhariff kesejukan, kejap2 nak susu, dengan tangan birubiru kena cucuk amik darah.
siap kol hubby lagi nangisnangis,masa tue hubby takde, die pulang ke kampung nya melawat neneknya sakit, dalam kul 5 pagi nurse dtg amik darah lagi..dalam kul 10 dah tau resultnye, turun ke 247, so below 250 boleh balik..agak riang juga..hehe



bile dh kat umah ikhtiarla dengan macam2 jenis ubat, ade org kate mandikan ng pokok dukung anakla, jgn bgi dekat ng warna kuningla macam2...sume aku ikut...tapi the next day nurse datang suh bw g klinik lagi bacaan naik semula ke 259..doc bg balik lagi, tp still kn dtg lagi..bile dtg lagi skali bacaan naik lagi 277 terus kena refer hospital..

bila kat hosptal kena tahan wad lagi 1 malam..ayayaya, sgt trauma ok duk spital nie..MENYAMPAH, tp mengenangkan nak zhariff sehat terpaksa jua ku turutkan..bile keesokkan harinya bacaan turun 242, dh boleh balik...hati gumbira...bile kat rumah aku bagi zhariff makan 1 ubat nie amik kat klinik kat kg aku..ramai juga orang dtg klinik tu kalau bb kn jaundice..aku bagi zhariff makan sampai abis, alhamdulillah jaundice zhariff tutun 212...pastue dh tak refer klinik dh..aku tak bw pun, kesian asik nk kena cucuk jerk..bile hari 20 last day nurse dtg umah, nurse bgtau jaundice zharife dh kurang, nnti lama hilang..so aku pun sngat lega la..hahaha..

now zhariff dah sehat...agak mengambil masa dalam sebulan juga nak sihat sepenuhnya...








No comments: