marimari

Friday, February 24, 2012

mari kita bersamasama


just nak share,

mudahnya mendapat pahala :

1. Wanita yang memberi susu badan kepada anaknya serta tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anak yang sakit akan diampunkan Allah swt seluruh dosanya. Dan bila dia hiburkan hati anaknya Allah swt memberinya ganjaran memerdekakan 70 orang hamba di jalan Allah.

Diriwayatkan dari Umar Ibnu Khattab dari Rasulullah saw,

" Apabila ia (wanita) melahirkan anak, maka tidak keluar seteguk susu dan tidak disentuh teteknya dengan sentuhan melainkan untuknya pada setiap teguk dan satu sentuhan itu satu kebajikan. Jika ia berjaga malam maka baginya pahala seperti memerdekakan 70 orang hanba pada jalan Allah swt."


2. Wanita yang menguli tepung dengan 'Bismillah' Allah swt akan berkati rezekinya.

Dari Muaz bin Jabal, Rasulullah saw bersabda,

"Manamana perempuan yang berdiri atas dua kakinya membakar roti bagi suaminya, hingga muka dan tangannya kepanasan oleh api itu, maka diharamkan muka dan tangannya dari kebakaran api neraka. Dan manamana perempuan yang menunggu suaminya pulang lalu disapukan mukanya, dihamparkan hamparan duduknya, disediakan makan minumnya, direnungkannya muka suaminya, memegang tangan suaminya, mengelokkan jamuan kepada suaminya untuk keredhaan Allah, maka disuratkan baginya akan tiap kalimah ucapannya seperti memerdekakan seorang hamba. Pada hari kiamat Allah kurniakan padanya 'nur' sehingga tercengang-cengang perempuanperempuan Mukmin seluruhnya atas kurniaan keramat itu. Tiada seorang pun yang sampai ke martabat itu melainkan Nabi-nabi."
(Riwayat Abu Hurairah)


3. Melakukan solat lima waktu

Diriwayatkan dari Jabir ra katanya, Rasulullah saw bersabda,

"Perumpamaan yang solat lima waktu ialah seperti seseorang yang mandi di sebatang sungai yang dalam yang mengalir di hadapan rumahnya sebanyak lima kali sehari."
(Hadis riwayat Muslim)

4. Berpuasa di bulan Ramadhan

Dari Abu Hurairah ra bersabda Rasulullah saw,

"Setiap amalan anak Adam (manusia) itu digandakan satu kebaikan dengan sepuluh yang seumpamanya hingga 700 kali ganda."

Firman Allah swt,

"Kecuali puasa yang dikerjakan untuk Ku, maka Akulah yang membalasnya. Dia menahan syahwatnya dan meninggal makan kerana Aku."

"Bagi orang yang puasa itu ada dua kegembiraan, iaitu gembira ketika berbuka (atau berhari raya) dan gembira ketika menemui Tuhannya kelak. Dan, demi bau mulut orang yang berpuasa itu lebih harum daripada bau kasturi."
(Hadis riwayat Muslim)

5. Menjaga Maruahnya

Sabda RAsulullah saw yang bermaksud,

"Sesungguhnya dunia dan seluruh isinya adalah perhiasan dan sebaikbaik perhiasan adalah wanita yang soleh."
(Hadis riwayat Muslim)

6. Mentaati perintah suami

Rasulullah saw bersabda,

"Sebaikbaik isteri ialah yang dapat menyenangkan hati suaminya apabila engkau (suami) melihatnya dan apabila disuruh dia menurut perintahmu, dan dia dapat menjaga kehormatan dirinya dan harta mu ketika engkau tiada di rumah."
(Riwayat Thabrani)

3 comments:

eMMe said...

thx atas share di atas, sharing is caring, salam kenal .::eMMe::.

iietamalek said...

samasama awak...

Mek Rose said...

:-)